Inloggningsproblem

Du hamnar på denna sida i Webbhjälpen när din SITHS-inloggning inte fungerar som den ska. Det kan finnas flera orsaker till att inloggningen inte fungerar.

Om du får ett felmeddelande att det saknas ett aktivt användarkonto

Stäng webbläsaren och gå in på inloggningssidan igen.

Klicka på knappen SITHS-kort.

Klicka på länken ”Fler alternativ”. Då visas nedanstående:

Välj det alternativ som har HSA-id-loggan. För en del användare syns det ingen skillnad på de två rader som finns att välja mellan. Eftersom SITHS-inloggningen automatiskt väljer det alternativ som ligger längst upp, så ska du välja det nedre alternativet om du fått felmeddelandet om att det saknas användarkonto. Du måste alltid göra detta val varje gång du loggar in.

Om det inte är ovanstående fel du fått så kan något av nedanstående alternativ lösa ditt inloggningsproblem.

  • Kolla att du satt i SITHS-kortet i kortläsaren, om inte kortet sitter i – stäng alla webbfönster inkl. ditt e-postprogram, sätt i SITHS-kortet och prova logga in igen.
  • Om kortet sitter i kortläsaren finns det två alternativa lösningar:
    1) I menyn för webbläsaren, under Verktyg – Internetalternativ, på fliken ”Innehåll” finns en knapp ”Rensa SSL-tillstånd”.

Klicka på knappen ”Rensa…”, klicka sedan på ”OK” att SSL-cachen har rensats. Stäng fönstret ”Internetalternativ”. Klicka på bakåt-pilen i webbfönstret så att du kommer tillbaka till inloggningsrutan. Välj inloggningsätt SITHS igen. Då bör inloggningen fungera.

2) Om du inte har fliken ”Innehåll” eller knappen ”Rensa SSL-tillstånd” Ta ut kortet, stäng ner alla webbfönster och webbläsare även e-postprogrammet. Öppna webbläsaren igen, gå till inloggningssidan igen, stoppa i kortet och välj inloggningssätt SITHS igen. Då bör inloggningen fungera.

Om du fortfarande har problem att logga in, prova att starta om datorn och gör om proceduren under punkt 2.

Om problemen fortfarande kvarstår, be att den på din klinik som är GynOp-administratör kontrollerar att din användare är rätt upplagd. Kontrollera även om det fungerar att logga in på en annan dator, det kan vara fel på kortläsaren.

Fungerar det inte nu heller, testa ditt SITHS-kort på SITHS Testsida alternativt kontakta ditt landstings IT-support.