Inloggningsproblem

Du hamnar på denna sida i Webbhjälpen när din SITHS-inloggning inte fungerar som den ska:

  • Kolla att du satt i SITHS-kortet i kortläsaren, om inte kortet sitter i – stäng alla webbfönster inkl. ditt e-postprogram, sätt i SITHS-kortet och prova logga in igen.
  • Om kortet sitter i kortläsaren finns det två alternativa lösningar:
    1) I menyn för webbläsaren, under Verktyg – Internetalternativ, på fliken ”Innehåll” finns en knapp ”Rensa SSL-tillstånd”.

Klicka på knappen ”Rensa…”, klicka sedan på ”OK” att SSL-cachen har rensats. Stäng fönstret ”Internetalternativ”. Klicka på bakåt-pilen i webbfönstret så att du kommer tillbaka till inloggningsrutan. Välj inloggningsätt SITHS igen. Då bör inloggningen fungera.

2) Om du inte har fliken ”Innehåll” eller knappen ”Rensa SSL-tillstånd” Ta ut kortet, stäng ner alla webbfönster och webbläsare även e-postprogrammet. Öppna webbläsaren igen, gå till inloggningssidan igen, stoppa i kortet och välj inloggningssätt SITHS igen. Då bör inloggningen fungera.

Om du fortfarande har problem att logga in, prova att starta om datorn och gör om proceduren under punkt 2.

Om problemen fortfarande kvarstår, be att den på din klinik som är GynOp-administratör kontrollerar att din användare är rätt upplagd. Kontrollera även om det fungerar att logga in på en annan dator, det kan vara fel på kortläsaren.

Fungerar det inte nu heller, testa ditt SITHS-kort på SITHS Testsida alternativt kontakta ditt landstings IT-support.