Inloggningsproblem

Du hamnar på denna sida i Webbhjälpen när din SITHS-inloggning inte fungerar som den ska. Det kan finnas flera orsaker till att inloggningen inte fungerar.

Du får ett felmeddelande att det saknas ett aktivt användarkonto

  1. Stäng webbläsaren och gå in på inloggningssidan igen.
  2. Klicka på knappen SITHS-kort (se bilden nedan).
  3. Klicka på länken ”Fler alternativ”.

    Då visas en liknande bild med fler val av certifikat:
  4. Välj det alternativ som har HSA-id-loggan eller där det står något om HSA. För en del användare syns det ingen skillnad på de två rader som finns att välja mellan. Eftersom SITHS-inloggningen automatiskt väljer det alternativ som ligger längst upp, så ska du välja det nedre alternativet om du fått felmeddelandet om att det saknas användarkonto. Du måste alltid göra detta val varje gång du loggar in om länken ”Flera alternativ” visas.

Om det är första gången du ska logga in i GynOp så kan det också vara så att det är gjort något fel i upplägget av din användare i GynOp. Be då att någon av GynOp-administratörerna på din klinik kontrollerar att HSA-id på din användare är korrekt.

Om det inte är ovanstående fel du fått så kan något av nedanstående alternativ lösa ditt inloggningsproblem

  1. Kolla att du satt i SITHS-kortet i kortläsaren, om inte kortet sitter i ordentligt – stäng då alla webbfönster inkl. ditt e-postprogram, sätt i SITHS-kortet och prova logga in igen.
  2. Om kortet är rätt isatt i kortläsaren så kan du behöva tillåta att popup-fönster visas, så att ruta för att fylla i PIN-koden för SITHS-kort går att fylla i. Det finns det två alternativa lösningar beroende på vilken webbläsare du använder:

Edge:

Chrome:

Fungerar det inte nu heller, testa ditt SITHS-kort på SITHS Testsida alternativt kontakta din lokala IT-support.